Att planka är ingen lösning

Vill bara påpeka att jag på inget vis vill uppmuntra folk att planka i kollektivtrafiken genom den artikel jag skrev igår angående höjningarna av biljettpriser som bland annat SL i Stockholm genomför imorgon. Att planka är oacceptabelt. Det leder bara till att vi andra får betala för dessa personer vilket bara förvärrar situationen. Skicka mail, ring till SL och klaga, gå till SL:s butiker och framför klagomål. Anordna demonstrationer eller starta namninsamlingar. Tala med era lokala politiker. Detta är rätt väg att gå.

De falska SMS-biljetter som dykt upp är även de ett stort problem. Biljettnumret måste väl emellertid avslöja dessa vid en biljettkontroll? Jag hoppas verkligen inte att systemets utvecklare, beställare inom kollektivtrafiken samt ansvariga för biljettkontroller är så korkade att de missat detta. I så fall finns det stora problem med kompetensen inom organisationen.

Det här inlägget postades i Resor och transporter och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Att planka är ingen lösning

  1. Leif skriver:

    Om alla dessa fuskare betalade för sig som vi andra så skulle de inte behöva höja priset! Märkligt att man anser att alla andra ska betala deras åkande.

    • Robban skriver:

      Jo du! Biljettpriserna skulle i alla fall höjas med den mentalitet som styr nu. Man genomför konstiga projekt. (Ung 08, NK-Expressen t ex)Underleverantörer, upphandlingar m.m kostar onödiga pengar. Tänk på att i varje bolag som huserar under SL finns VD, underchefer o.s.v ända ner till de underbetalda arbetarna. DETTA kostar enorma pengar. Men ideologin styr här. Man ska köpa in tjänster för lägsta pris, kosta vad det kosta vill. Hmmmm. Vi betalar kalaset. I Ängelholm går bussarna nästan tomma och där kostar inte resan mer. I SL:s Stockholm är det välfyllt mest jämt och ändå måste man höja priserna. Det borde ju vara nästan gratis om man betänker hur mycket betalande människor de packar in i varje tåg och buss. SL har blivit tråkigt, förr var det roligt : ) SL har blivit hårt, förr var det mjukt : )

      • Daniel skriver:

        ”Det borde ju vara nästan gratis om man betänker hur mycket betalande människor de packar in i varje tåg och buss”.
        (!)
        Ja det kanske det nästan skulle vara om det var *betalande* människor och inte massa *plankande* människor som upptar plats i de packade bussarna och tågen!

  2. Gurre skriver:

    Rätt väg? Om man inte har råd att köpa biljett så har man inte råd att köpa biljett. Att snacka med politiker lär inte lösa det. Så vad ska man göra? Eftersom man inte har råd med biljetten så förlorar SL inga pengar. Pengarna finns ju inte.

    En skattefinansierad kollektivtrafik är det enda rätta. Precis som att alla betalar skatt som går till bilvägar trots att alla inte kör bil så kan alla inom en kommun/län hjälpas åt att betala kollektivtrafiken.

    • admin skriver:

      En väsentlig del av kollektivtrafiken är redan skattefinansierad. Den exakta procentsatsen varierar något från län till län. Det intressanta är emellertid att det oftast är unga som plankar vilka är de som är minst beroende av den. Har man ett jobb kan man naturligtvis ha behov av kollektivtrafiken men då har man också råd med biljett. Att resa är ingen mänsklig rättighet. Köper man en begagnad cykel så tjänar man inte bara in biljettpriset snabbt utan man mår dessutom också lite bättre samtidigt som man gör en insats för miljön.

      Har man inte råd att åka buss så har man rätt att åka gratis? Har man inte råd att köpa musik och film så har man rätt att ladda ner den illegalt? Har man inte råd att köpa en mobil så har man rätt att sno någon annans? Var går gränsen menar du? Det är ett väldigt märkligt tankesätt. Naturligtvis ska man ge ett adekvat stöd till de som inte har råd med bostad, mat och kläder men många unga säger sig inte ha råd med bussbiljetten trots att de går i märkesjeans och har en ny smartphone. Det ter sig något absurt i mina ögon. Nu menar jag inte att du hör till den kategorin men berätta gärna mer i detalj om just din situation så man kan ge att mer direkt svar istället för att generalisera.

      Har man av någon anledning behov av kollektivtrafiken trots att pengar saknas så ska exempelvis socialbidrag användas till denna kostnad. Att göra kollektivtrafiken helt skattefinansierad tror jag inte på alls. Man bör istället använda skattepolitiken smartare för att styra yngre och fysiskt välmående till cykeln när det gällare resor inom närområdet, de som är väldigt fästa vid bilen till kollektivtrafiken och slutligen de som ofta flyger inrikes till att välja tåget. Det gynnar samhället och individen betydligt mer än att erbjuda gratis kollektivtrafik rakt av.

    • Markus skriver:

      Det märkliga är, det verkar bara vara i sthlm man anser sig ha rätten att åka kollektivtrafik utan att betala för sig, i ingen annan stad har jag hört personer resonera, jag tycker det är dyrt att ta bussen, jag har inte råd att ta bussen men det är fan min rättighet att åka kollektivt så jag åker i alla fall utan att betala. Ingen annanstans har jag hört det.

      • admin skriver:

        Njae, där har du fel. Det gäller i alla större städer – Göteborg, Bryssel, London etc. Det är också betydligt dyrare biljetter i Stockholm än på andra håll i Sverige så det är naturligtvis en starkt bidragande faktor.

  3. Magnus skriver:

    Det är bara vänsterpack som vill att allt ska vara gratis…

    • admin skriver:

      Då kan man lika gärna säga att det bara är högerpack som inte vill ha skatter? 🙂 Vi kanske bör lägga diskussionen på lite högre nivå än så. Den där nedlåtande attityden hör inte hemma i ett demokratiskt, modernt samhälle.

  4. Jenny skriver:

    Hur har du kontrollerat att det är ”betydligt dyrare i Stockholm” än på andra håll i Sverige? Lägger du då också in i hur tät trafiken är, hur många avgångar man har att välja på, hur långt man behöver pendla etcetera? Med tanke på tätheten i kollektivtrafiken anser jag att priset inte är orimligt och varken dyrare eller billigare jämförelsevis, det ligger mer i mittenskiktet för pendlarkort i de större kommunerna i landet. Samt att vi ska komma ihåg att man alltid kommer hem i Stockholm, oavsett tid på dygnet, det finns de som betalar fullt pendlarkort men har en buss på morgonen och en buss på kvällen, då kan vi prata om dyrt.

    • admin skriver:

      Enkelbiljetterna inom en zon är betydligt dyrare än i exempelvis Göteborg där avgångarna är generösa nog. Jag talar naturligtvis endast om det faktiska biljettpriset, något annat är irrelevant för resenären. Visst kan man ha tre avgångar på en linje varje minut om man så önskar men hur skulle det kunna vara försvarbart? Det är endast biljettpriset som är intressant. Man måste anpassa verksamheten så att man får en vettig prisnivå.

  5. Jenny skriver:

    Det är väl inte irrelevant om det går bra med avgångar eller inte för resenären? Man får väl se till omkostnader också, när det pendlar så många resenärer som det gör dagligen i Stockholm behövs det avgångar med 3 minuters mellanrum i rusningstrafik för att det överhuvudtaget ska fungera. Vilket betyder högre personalkostnader och högre underhållskostnader eftersom spåren slits betydligt mer än i t.ex. Göteborg, fler tåg etc. Men i sak håller jag med att enkelbiljetterna är betydligt dyrare än i övriga landet, de flesta köper dock månads/periodkort och då är det mindre skillnader. Då ligger Stockholm mer i mittenskiktet. Men det kanske är vettigt att ta en diskussion för hur mycket det ska kosta beroende på hur långt man pendlar, precis som man gör i andra län där ett periodkort kan gå på allt från 445/mån. till 1500/mån beroende på hur långt ifrån du behöver pendla.

    • admin skriver:

      Då tycker vi nog ganska lika ändå 🙂 Det var ju framför allt enkelbiljetterna och den allmänna strategin som jag ställde mig starkt kritisk till. Tycker precis som du att periodkorten inte är särskilt dyra, de är ju främst till för heltidsarbetande. Att ha flera olika priser på periodkort känns också rent spontant som en bra idé. Subventionering av långväga pendling är inget man bör eftersträva rent generellt, vilket politikerna verkar anse idag. Att låta skattebetalarna sponsra en negativ miljöpåverkan är ju tämligen absurt.

      • Jenny skriver:

        Enda problemet är ju bostäder, att de inte riktigt finns där jobben finns…men det är ju en helt annan diskussion som jag inte orkar ta…den lider alla städer som har en framskjuten position inom näringslivet i respektive land problem med. (Tokyo, London, New York, Chicago, Berlin…you name it.) Framgick inte först att det var enkelprisbiljetterna du syftade på i huvudsak, därför jag öht lade ett inlägg. Som sagt, ganska lika åsikt, speciellt den att plankning inte är lösningen. 🙂 ha det gott

  6. Morgan skriver:

    Om tillräckligt många plankar, kommer politikerna till slut att se sig tvungna att göra kollektivtrafiken helt skattefinansierad för att kunna upprätthålla den, och det kommer att visa sig vara bra. En helt skattefinansierad kollektivtrafik skulle samhället spara väldigt mycket på. Man skulle slippa lägga en massa pengar på dyra betalningssystem, spärrar, kontroller, man skulle slippa tidsslöseriet för samtliga resenärer som består av alla de gånger per år och buss som en bussförare kontrollerar någons biljett, stämplar någons remsa, svarar på vad resan kostar, tjafsar med resenärer som inte vill betala, etc. Dessutom skulle bussförare slippa bli misshandlande, som de blir ibland med dagens system, av våldsbenägna personer som inte kan betala men som kommer att försöka åka med vad vi än tycker om det. Dessutom har vi ju miljövinsterna och klimatvinsterna av att fler kommer att åka kollektivt istället för att ta bilen om kollektivtrafiken blir helt skattefinansierad. Allt detta är goda skäl för att planka för att på så sätt tvinga fram att kollektivtrafiken blir helt skattefinansierad.

    • admin skriver:

      Då försvinner incitamentet för att cykla samtidigt som cyklister och bilister får betala för alla de som tycker det är jobbigt att gå en hållplats. Det är ingen bra lösning alls att ha en helt skattefinansierad kollektivtrafik. Däremot tycker jag man kan erbjuda exempelvis pensionärer och långtidssjukskrivna gratis periodkort.

  7. Max skriver:

    Jag började resa till och i Stockholm för 10 år sedan, aldrig någonsin åkt på en biljettkontroll i tunnelbanan eller pendeln så är inte så orolig ändå. Den enda jag känner som fått böta brukade alltid betala men när kontrollanterna ringde ”buren” så sa vakten där att han visst suttit hela tiden. O detta är ingen lögn vill bara påpeka det, han som åkte på böterna gick på polishögskolan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *